Czy Twoja firma rozważa wdrożenie e-learningu dla pracowników? A może dopiero zastanawiasz się, czy to narzędzie przekazywania wiedzy sprawdzi się w Waszym przypadku? Aby znaleźć właściwą odpowiedź, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
Kiedy warto wdrożyć e-learning?
Kiedy warto pomyśleć o wdrożeniu e-learningu w firmie?
1. Czy firma ma rozproszoną strukturę?
Jeśli tak, to masz już pierwszy powód, by korzystać z e-learningu. Gdy pracownicy znajdują się w różnych lokalizacjach, szkolenia tradycyjne są prawdziwym wyzwaniem logistycznym. E-learning to narzędzie, za pomocą którego można przekazać wiedzę nieograniczonej liczbie pracowników w tym samym czasie.
2. Ilu pracowników zatrudnia firma?
Wdrożenie e-learningu jest opłacalne w firmach, które zatrudniają od kilkudziesięciu pracowników wzwyż. Im więcej osób korzysta z platformy i kursów e-learningowych, tym niższe są koszty szkoleń w przeliczeniu na osobę – opłata za tworzenie kursów i utrzymanie platformy jest stała, niezależnie od liczby użytkowników.
3. Jak duża jest rotacja wśród pracowników?
E-learning pozwala zmniejszyć koszty wdrażania nowych pracowników. Jest to szczególnie widoczne w firmach, w których często prowadzi się rekrutacje. Raz przygotowane kursy wdrożeniowe mogą być wykorzystywane wielokrotnie, a nowy pracownik szkoli się sam, bez konieczności angażowania w proces trenera czy menedżera.
4. Czy w ofercie firmy często pojawiają się nowe produkty?
Jeśli firma działa w branży detalicznej, nowe serie i kolekcje produktów są wdrażane nawet kilka razy w roku. Za pomocą e-learningu można szybko przekazać pracownikom sklepów wiedzę o nowej ofercie, tak aby z wyprzedzeniem przygotować ich do sprzedaży.
5. Ile średnio trwa proces wdrożenia nowej wiedzy przez trenerów wewnętrznych?
Zbyt długo i jest zbyt kosztowny? Szkolenia za pomocą e-learningu pozwalają skrócić wdrażanie wiedzy do nawet kilku dni. Zamiast wydawać pieniądze na podróże służbowe trenerów, lepiej wykorzystać ich kompetencje do tworzenia wartościowych materiałów merytorycznych do kursów e-learningowych.
6. Czy pracownicy mają czas na branie udziału w wyjazdowych szkoleniach?
Dzięki e-learningowi firma nie ponosi kosztów związanych z nieobecnością pracownika na stanowisku pracy. Wiedzę, którą przekazuje się na szkoleniu stacjonarnym w ciągu jednego lub dwóch dni, można przekazać za pomocą dwugodzinnego szkolenia e-learningowego.
7. Czy firma ma nieograniczony budżet na szkolenia?
Nie? Dzięki e-learningowi nie musisz rezygnować ze szkolenia pracowników, nawet gdy budżet szkoleniowy jest niewielki. Cena kursu e-learningowego dla dowolnej liczby osób, dostępnego bezterminowo, jest zbliżona do ceny szkolenia tradycyjnego, w którym może brać udział nie więcej niż kilkunastu uczestników.