Jak przygotować materiały do kursu e-learningowego?

3 zasady tworzenia materiałów do kursów e-learningowych

Przypomnij sobie dobrze przygotowany kurs e-learningowy, przez który miałaś/miałeś okazję przechodzić. Czy w pierwszej kolejności przyszedł Ci do głowy taki z atrakcyjnymi grafikami i nowoczesną formą? Kursy e-learningowe, które naprawdę skutecznie wspierają zapamiętywanie, to coś więcej. Odpowiadasz w swojej firmie za przygotowywanie materiałów do szkoleń e-learningowych? To właśnie Ty możesz sprawić, że e-learning będzie wartościowym źródłem łatwej do przyswojenia wiedzy. Wykorzystaj najważniejsze zasady uczenia się dorosłych, aby zaangażować uczestników.

Zasada 1: Pokaż cel szkolenia

To nieprawda, że dorosłym trudniej jest przyswajać wiedzę. Po prostu robią to w inny sposób. Mówi się, że dzieci uczą się „czegoś”, a dorośli „po coś”. Pokazując korzyści płynące z przejścia szkolenia zwiększysz motywację uczestników. I nie chodzi tu wcale o korzyści materialne, jak nagrody za przejście kursu. Tak naprawdę, największą (i wystarczającą) korzyścią dla uczestnika kursu jest rozwiązanie uciążliwego problemu, usprawnienie codziennej pracy czy możliwość rozwoju.

Już na samym wstępie określ wyraźnie cel szkolenia.

Jeśli kurs e-learningowy składa się z kilku części, w każdej z nich pokaż, jakie umiejętności i wiedzę zdobędzie uczestnik po jej przejściu.

Pokazuj wymierne zastosowania za pomocą takich określeń, jak: „Kurs pomoże Ci w…”, „Dzięki kursowi usprawnisz proces…”.

Zasada 2: Przekazuj wiedzę do wykorzystania w praktyce

Nie licz na to, że uczestnicy kursów będą je przechodzić tylko po to, by zapamiętać podane tam informacje. Uczącym się dorosłym chodzi przede wszystkim o działanie, a nie poznawanie. Podczas gdy dzieci zdają sobie sprawę z tego, że pozyskiwana przez nie wiedza będzie wykorzystana dopiero za jakiś czas, uczestnikom Twoich kursów będzie zależało na takiej wiedzy, którą można zastosować od razu.

Przygotowując materiały do kursu e-learningowego:

Zgromadź jak najwięcej przykładów praktycznego wykorzystania wiedzy z kursu. To właśnie Ty, jako ekspert merytoryczny wiesz najlepiej, jakie przykłady będą najbardziej trafione. Idealnie sprawdzą się case studies z Twojej branży, prawdziwe sytuacje z życia firmy, filmiki z nagranymi scenkami.

Zwróć uwagę na słownictwo. Lepiej, jeśli w kursie będzie więcej określeń „zrób”, „sprawdź”, „wykonaj” niż „dowiedz się”, „poznaj”, „naucz się”.

Zasada 3: Zadbaj o czytelną strukturę kursu

Czy wiesz, że Twój mózg organizuje sobie informacje w taki sposób, w jaki były one przyswajane? To właśnie dlatego nadanie kursowi e-learningowemu odpowiedniej struktury jest tak ważne. Staraj się także nie przeładowywać kursu treścią. Krótsze kursy (rekomendujemy do 30 slajdów) pozwolą uniknąć uczestnikom tzw. „cognitive overload”, czyli stanu, w którym umysł otrzymuje tyle informacji z otoczenia, że nie jest już w stanie nic więcej przyswoić. Pamiętaj też, że dorośli uczą się według zasady „just enough”, zapamiętując tylko te informacje, które są im aktualnie potrzebne.

Przygotowując materiały do kursu e-learningowego:

Podziel materiał na części prezentujące jeden temat. Pomaga to w nauce, a także ułatwia uczestnikowi powrót do określonych treści w kursie.

Nadaj każdej z części jednolitą strukturę, np. treści merytoryczne, zastosowanie w praktyce, pytanie sprawdzające, podsumowanie informacji.

Stosuj elementy porządkujące treść: wypunktowania, tabele, wykresy.

Zadbaj o to, by na jednym slajdzie w kursie było poruszane tylko jedno zagadnienie.

Jeśli masz do przekazania większą ilość informacji, dołącz do kursu e-learningowego plik PDF lub Excel do pobrania.

Powtórz, powtórz i… powtórz. Badania pokazują, że dopiero 3-krotnie powtórzona informacja ma szansę zostać zapamiętana.

Chcesz wiedzieć więcej?

Polecamy kilka artykułów i blogów, z którymi warto zapoznać się przy tworzeniu materiałów merytorycznych i scenariuszy do kursów e-learningowych:

BACK