E-learning – nauka wszystkimi zmysłami

Zapamiętujesz czytając, słuchając czy działając? Niezależnie od udzielonej odpowiedzi, e-learning jest propozycją dla Ciebie. Dobrze zaprojektowane kursy e-learningowe w równym stopniu angażują wzrok, słuch i zmysł ruchu. Dzięki temu z ich zalet korzystają wzrokowcy, słuchowcy i kinestetycy. Zobacz, jakie e-elementy kursów e-learningowych wspierają zapamiętywanie treści za pomocą różnych zmysłów.

 Coś dla oka – wzrokowcy

Blog_2014_08_e-learning-nauka-wszystkimi-zmysłami_2Wzrokowcy, czyli osoby zapamiętujące przede wszystkim czytane treści i oglądane obrazy, to około 55% populacji. Jakie narzędzia e-learningu pomogą im w nauce? To przede wszystkim:

  • Atrakcyjne zdjęcia i filmy, na przykład te prezentujące produkty z oferty firmy
  • Kolorowe tabele i wykresy
  • Podsumowania omówionych treści w punktach
  • Postacie odgrywające scenki z dialogami w „chmurkach”
  • Strzałki, punktory, ikony pokazujące przebieg procesów i cykli

Coś dla ucha – słuchowcy

e-learning angażowanie zmysłówWedług badań, słuchowcy stanowią średnio około 15% populacji.
W zapamiętywaniu pomaga im głośne czytanie, słuchanie tekstu odczytywanego przez lektora, muzyka i efekty dźwiękowe. W naszych kursach e-learningowych stosujemy takie narzędzia wspomagające przyswajanie wiedzy przez słuchowców, jak:

  • Filmy i animacje z udziałem lektora
  • Postać przewodnika, który omawia poszczególne slajdy
  • Podkład muzyczny i efekty dźwiękowe w tle kursu

Nauczanie przez działanie – kinestetycy

e-learning angażowanie zmysłówTo stosunkowo mało znany, choć dość popularny styl uczenia się. Kinestetycy stanowią około 30% populacji. Są to osoby, które najlepiej zapamiętują poprzez działanie, w myśl znanej zasady „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, zaangażuj mnie, a zrozumiem”. Kinestetycy dobrze radzą sobie wówczas, gdy przekazywanie wiedzy jest połączone z wykonywaniem określonych ruchów i czynności. Najlepiej działa u nich zmysł dotyku. Mimo że kursy e-learningowe odbywają się w wirtualnym świecie, można zastosować kilka elementów, które zaangażują ten zmysł. Są to na przykład:

  • Interaktywne elementy wymagające klikania
  • Ćwiczenia związane z układaniem materiału w odpowiedniej kolejności, dopasowywaniem do siebie pytań i odpowiedzi itp.
  • Krótkie formy – minikursy, które przekazują skondensowaną wiedzę bez rozpraszania uwagi uczestnika
  • Grafiki, które w obrazowy – przestrzenny sposób ukazują procesy, porównują zjawiska czy zachowania
BACK