System komputerowy udostępnia wiedzę, rejestruje postęp słuchacza

Rzeczpospolita, 25.05.2010, Beata Kalinowska

Artykuł umieszczony na podstawie licencji udzielonej przez wydawcę.

Wystarczy mieć w miarę nowoczesny komputer i dostęp do Internetu, żeby móc podwyższać swoje kwalifikacje zawodowe bez wychodzenia z domu czy pracy. Nauka taka może być bezpłatna na przykład wtedy, gdy korzysta się z oferty Akademii PARP.

E-learning to uczenie się na odległość z wykorzystaniem technologii internetowych. Wykorzystywane są do tego rozbudowane aplikacje, uruchamiane tak jak strona internetowa – przez standardową przeglądarkę.
Aplikacja pozwala docierać do treści edukacyjnych i rejestruje postępy uczestnika. Zapisuje na przykład, ile czasu spędza on na szkoleniu, jak rozwiązuje zadania i robi ćwiczenia. Dane są przesyłane do platformy e-learningowej, czyli systemu, który zapisuje informacje w bazie danych. Zazwyczaj możliwe jest wyświetlanie statystyk o postępach czy rekomendowanie sposobu powtórzenia słabo przyswojonego materiału.

Nauka na filmie

Głównym atutem nauki online jest to, że kursant bez wychodzenia z domu może uzyskać dostęp do potrzebnej wiedzy i może ją utrwalać poprzez dowolną ilość odtworzeń lekcji. Zajęcia z poszczególnych przedmiotów mają postać filmów, na których nauczyciele przekazują wiedzę w formie kilkunastominutowych wykładów.
Dużym plusem jest też nieporównywalnie mniejszy koszt takiej nauki w porównaniu z tradycyjnymi kursami. Na przykład dostęp do pełnej oferty pierwszej w Polsce telewizji internetowej KorkiTv.tv, oferującego ponad 300 wideolekcji, kosztuje 35 zł netto. Jest to mniej więcej tyle, ile płaci się średnio za jedną godzinę tradycyjnych korepetycji.
Wideoczaty umożliwiające słuchaczom i nauczycielom kontakt na żywo. Ci ostatni mogą w serwisie zamieścić swoją wideofertę, co umożliwia poznanie prowadzącego kurs przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu nauki.

PARP szkoli bezpłatnie

Szkolenia online dla firm prowadzi Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Akademii PARP. Odbywa się to na portalu edukacyjnym www.akademiaparp.gov.pl. Szkolenia internetowe są bezpłatne dzięki dotacjom unijnym, gdyż PARP prowadzi programy na poziomie ponadregionalnym.
Głównym celem Akademii PARP jest upowszechnienie dostępu do wiedzy biznesowej oraz do zdalnej edukacji wśród małych i średnich firm. Szkolenia Akademii zostały opracowane specjalnie z myślą o tej grupie odbiorców, ale mogą z nich korzystać także osoby niebędące pracownikami tego sektora. W tej chwili dostępnych jest 19 szkoleń online.
– Do grudnia 2012 roku Akademia PARP będzie sukcesywnie wzbogacać swoją ofertę o 13 kolejnych szkoleń internetowych. Będą one dotyczyć m.in. podatku VAT, podatku od osób fizycznych i prawnych, planowania własnej kariery zawodowej – zapowiada Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.

Mała wirtualna grupa

Agencja stosuje model uczenia oparty na małych grupach, które przechodzą szkolenia w tym samym okresie wspólnie z opiekunem, przy wsparciu merytorycznym tzw. tutora. Opiekun (jest to pracownik helpdesku Akademii PARP) interesuje się postępami grupy. Jest dostępny pod adresem poczty elektronicznej i telefonicznie od poniedziałku do soboty przez 12 godzin dziennie (w godz. 8 – 20). Uczestnik szkolenia automatycznie trafia do grupy regionalnej.
Zaletą e-learningu jest to, że szkolenia są dostępne przez siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Można z nich korzystać w biurze, w terenie lub w domu, dostosowując rytm nauki do dostępnego czasu, np. poświęcając na to 20 minut dziennie. Nauka przez Internet odbywa się szybciej niż tradycyjną metodą. Poza tym można dowolną ilość razy powtarzać trudniejszy materiał. Kursanci mogą także zdobywać wiedzę poprzez specjalnie przygotowane gry strategiczne i decyzyjne.

Nie wszystko się nadaje

Szkoleniami na odległość interesują się szczególnie firmy, które mają pracowników rozrzuconych po kraju, w różnych oddziałach. To samo dotyczy franczyzodawców mających partnerów we wszystkich województwach. Ze szkoleń tego typu korzysta np. Bank Zachodni WBK.
– Jest to bardzo wygodna forma. Jednak nie wszystkiego można się nauczyć online. Na przykład szkolenia związane z obsługą systemów muszą się odbywać na żywo – mówi Anna Gniatkowska, menedżer ds. sprzedaży i rozwoju sieci w Banku Zachodnim WBK.
Na rynku działa coraz więcej firm zajmujących się e-learningiem.
– Na naszym portalu są gotowe kursy. Ale klienci zamawiają często własne szkolenia. Na przykład firmy szkolą na temat swoich produktów, uczelnie chcą mieć kursy i wykłady online na różnych kierunkach. Ze środków unijnych zazwyczaj są dofinansowywane kursy, które firmy zgłosiły w projektach. Jest to np. księgowość komputerowa, obsługa komputera, pakietów biurowych – mówi Mariusz Sołtysik z 4system Polska.
Z kursów takich korzystają też urzędnicy. Na przykład w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oferowane są m.in. kursy: języka angielskiego, podejmowania decyzji, wartościowania stanowisk i opisów stanowisk pracy.

Technika pozwala na coraz więcej

Jarosław Mikołaj Skoczeń, telewizja internetowa KorkiTv.tv:

W szkoleniach online bardzo ważne są nowoczesne rozwiązania techniczne. Należy do nich platforma distance learning. Może ona służyć do organizowania wirtualnych konferencji, wirtualnych klas czy też wirtualnych konsyliów.
Angielski termin distance learning oznacza nauczanie na odległość. Jest to jednak coś innego niż e-learning (najczęściej spotykany). Distance learning umożliwia łączność i komunikację z nauczycielem lub trenerem w czasie rzeczywistym.
W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że jest to rozwiązanie łączące funkcje wideokonferencji z pracą na materiałach dydaktycznych (tzw. wirtualna tablica). Przydaje się wtedy, gdy potrzebne są spotkania oraz grupowa praca na dokumentach wielu osób, które znajdują się w różnych miejscach.
Platforma taka pozwala na optymalizację kosztów. Umożliwia prowadzenie konferencji, szkoleń, zajęć, spotkań biznesowych, a nawet stawianie diagnozy medycznej na odległość za pośrednictwem Internetu. Może być przydatna w pracy firm szkoleniowych, agencji reklamowych, firm organizujących konferencje, w administracji publicznej, ochronie zdrowia, na uczelniach wyższych itp.
Dzięki takiemu rozwiązaniu dowolna liczba osób może symultanicznie brać udział w danym wydarzeniu, wspólnie pracować na dokumentach niezależnie od tego, gdzie się znajdują poszczególni członkowie grupy.
Prelegenci, trenerzy, prowadzący zajęcia, lekarze nie muszą podróżować, aby przewodniczyć spotkaniom na całym świecie, wymieniać się specjalistycznymi informacjami i obrazami. Znacznie zwiększa to zakres dotarcia do odbiorców oraz ogranicza koszty.

Niedoceniona metoda edukacji kadr

Rozmowa z Tomaszem Hoffmannem z firmy szkoleniowej Learn Up

Rz: W jakich dziedzinach można przeszkolić pracowników online?
Tomasz Hoffmann: Łatwiej odpowiedzieć na pytanie, w jakich dziedzinach nie można ich przeszkolić. Z naszego kilkuletniego doświadczenia wynika, że praktycznie każdy temat można zaadaptować do formuły szkoleń online. Warunkiem powodzenia projektu jest właściwe połączenie wiedzy eksperckiej, którą chcemy przekazać, z metodologią tworzenia zdalnych kursów.

Czy wszystkie rodzaje szkoleń można prowadzić przez Internet?

Najpierw w takiej formule (learning by doing) tworzone były szkolenia komputerowe. Do konwersji na e-learning w 100 proc. nadają się też szkolenia, których głównym elementem jest przekazywanie wiedzy, np. informatyczne, finansowo-księgowe, specjalistyczne, produktowe, proceduralne.
W przypadku szkoleń skupiających się na ćwiczeniu umiejętności i kształceniu odpowiednich postaw, e-learning jest mniej skuteczny. Natomiast świetnie sprawdza się jako uzupełnienie tradycyjnego procesu szkoleniowego; można tworzyć tzw. blended learning (z ang. szkolenia mieszane).
Firmy często pozyskują środki unijne na kursy z zakresu sprzedaży, wiedzy produktowej czy zarządzania. Popularne są też językowe szkolenia online. Działają one jednak przeważnie na zasadzie blended learning.

Czy są to tylko modne, czy także skuteczne metody uczenia?

Wszystko zależy od tego, czy wprowadzenie zdalnych szkoleń zostało w firmie dobrze przemyślane. Decydując się na uruchomienie platformy e-learningowej, należy rozważyć nie tylko korzyści i zagrożenia związane z wdrożeniem. Trzeba również odpowiedzieć na pytanie: jakie są główne obszary szkoleniowe, którymi chcemy objąć pracowników.
Z naszego doświadczenia wynika, że dobrze wdrożony i zaprojektowany system e-learningowy nie tylko pozwala na znaczne oszczędności, ale też pozytywnie wpływa na procesy komunikacji, gromadzenia i przepływu wiedzy w firmie.
O skuteczności rozwiązań e-learningowych i mieszanych (blended learningowych) niech świadczą dane z USA. Szacuje się, że obecnie 90 proc. planowanych szkoleń zawiera elementy któregoś z tych rozwiązań.

Ile kosztuje platforma e-learningowa?

Ceny takich platform wahają się od kilku do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Można również korzystać z platform darmowych, takich jak np. Moodle.
Pod uwagę należy wziąć jednak nie tylko koszty związane z uruchomieniem platformy, ale też z jej późniejszym utrzymaniem. Może się okazać, że tańsze czy bezpłatne rozwiązanie w dłuższej perspektywie będzie kosztować więcej niż outsourcing systemu wraz z profesjonalnym doradztwem wdrożeniowym i metodologicznym.

Rzeczpospolita
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie – bez pisemnej zgody PRESSPUBLICA Sp. z o.o.
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody PRESSPUBLICA Sp. z o.o. lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

BACK