E-learning FAQ: często zadawane pytania

Poniżej zebraliśmy odpowiedzi na pytania, które często pojawiają się na etapie podejmowania decyzji o wdrożeniu e-learningu w firmie lub wyborze dostawcy. Wybierz odpowiednią zakładkę, aby dowiedzieć się więcej.

Tutaj poznasz odpowiedzi na swoje pytania związane z działaniem platformy e-learningowej – narzędzia online, za pomocą którego udostępniane są treści e-learningowe.

Jak działa platforma e-learningowa? Czy moi pracownicy sobie z tym poradzą?

Z punktu widzenia użytkownika – jak strona internetowa. W rzeczywistości to dużo bardziej zaawansowane narzędzie, ale w codziennym użytkowaniu jest intuicyjne i proste w obsłudze. Użytkownik loguje się za pomocą unikalnych danych, a po zalogowaniu może przejść do wybranej zakładki: aktualności, bazy wiedzy lub listy kursów. Wszystkie potrzebne informacje znajduje za pomocą kilku kliknięć.

Czy platformę e-learningową trzeba instalować?

Platforma nie wymaga instalacji na komputerze użytkownika. Jest dostępna na zewnętrznym serwerze, a to oznacza, że użytkownik może się na niej logować z dowolnego komputera, w pracy, w domu lub w podróży.

Ile kosztuje wdrożenie platformy e-learningowej?

Dokładny koszt jest kwestią indywidualnych ustaleń. Na koszt składają się dwa czynniki: jednorazowa opłata za wdrożenie platformy i comiesięczna opłata za jej utrzymanie. W ramach wdrożenia Klient otrzymuje przygotowanie platformy pod względem informatycznym, stworzenie layoutu zgodnego z wizerunkiem firmy, wprowadzenie danych użytkowników i założenie dla nich kont. Comiesięczna opłata obejmuje usługę zarządzania platformą oraz wsparcie działu Help Desk dla użytkowników.

Czy dane użytkowników platformy są bezpieczne?

Tak – dane użytkowników platformy są szyfrowane za pomocą protokołu SSL. To narzędzie, za pomocą którego zabezpiecza się m.in. internetowe konta bankowe. Z platformy mogą korzystać tylko ci użytkownicy, którzy zalogują się za pomocą danych przesyłanych przez dział Help Desk. Przetwarzając dane, przestrzegamy ustawy o ochronie danych osobowych i wytycznych GIODO.

Jakie informacje można zamieszczać na platformie?

Platforma e-learningowa jest najczęściej wykorzystywana do publikacji contentu e-learningowego: kursów, animacji, filmów video. Nasi Klienci chętnie wykorzystują także Bazę Wiedzy: zakładkę, w której można zamieszczać pliki PDF, video, audio z firmowymi procedurami, bazami kontaktów, poradnikami.

Jestem menedżerem. Jak sprawdzić, jakie postępy robią moi pracownicy?

Oprócz zakładek widocznych dla wszystkich użytkowników platformy, menedżer lub koordynator szkoleń ma dodatkowo dostęp do narzędzi analitycznych. Może sprawdzać, ile osób z danej grupy przeszło kurs, a jakie są braki w zaliczeniach. Ma także możliwość sprawdzenia wyników testów wiedzy dla poszczególnych użytkowników lub całych placówek/regionów.

W tej zakładce poznasz odpowiedzi na swoje pytania dotyczące treści e-learningowych: tworzonych na zamówienie oraz gotowych.

Czym różnią się kursy na zamówienie od kursów gotowych?

Kursy e-learningowe na zamówienie są przygotowywane na podstawie materiałów merytorycznych Klienta. Zawierają najczęściej ważne dla organizacji informacje, więc nie są dostępne dla innych Klientów. Indywidualne przygotowanie kursu obejmuje stworzenie scenariusza, próbki kursu, interaktywnych ekranów, testu wiedzy.

Kursy gotowe zawierają uniwersalną wiedzę, przydatną w każdej firmie. Zostały opracowane przez nasz własny zespół ekspertów i są dostępne „od zaraz”. Mogą zostać udostępnione na naszej platformie e-learningowej lub platformie Klienta.

Czym różnią się kursy e-learningowe od prezentacji PowerPoint?

Prezentacje PowerPoint bywają ładne i atrakcyjne, ale nadają się tylko do oglądania. Wszystkie nasze kursy są interaktywne – użytkownik nie tylko ogląda slajdy, ale także wykonuje polecenia – klika w grafiki, sprawdza się w quizach i zadaniach, słucha lektora, zapoznaje się z materiałami video. Taka różnorodność form sprawia, że angażujemy wiele zmysłów użytkownika, dzięki czemu łatwiej jest mu przyswoić wiedzę.

Jaką formę contentu e-learningowego wybrać?

E-learning to nie tylko standardowe kursy. Jeżeli zależy Ci na szybkim przekazywaniu wiedzy, wybierz minikurs, animację, infografikę lub nagranie video. Jeżeli dysponujesz większą ilością czasu i większym budżetem, a dodatkowo chcesz szczególnie zaangażować użytkowników, zdecyduj się na grę lub kurs fabularny. E-learning możesz wykorzystać także do edukacji swoich klientów lub partnerów biznesowych – w tym przypadku idealnie sprawdzą się krótkie formy, jak animacje i infografiki.

Jakie tematy szkoleń sprawdzają się w e-learningu?

Nasi Klienci najczęściej korzystają z e-learningu przy wdrażaniu wiedzy o nowych produktach, standardów obsługi klienta, procedur firmowych, obsługi programów i urządzeń, technik sprzedaży. Nasze wieloletnie doświadczenie pokazuje jednak, że zastosowania e-learningu są o wiele szersze – wystarczy dobrze przygotowany materiał i ciekawy scenariusz, aby skutecznie przekazywać wiedzę nawet na nietypowy temat.

Jak przygotować materiały do kursu e-learningowego?

Podczas tworzenia merytoryki do kursów przydatna jest wiedza o uczeniu się dorosłych. Warto wiedzieć, że użytkownikom kursów zależy na praktycznych zastosowaniach, możliwości odwołania się do własnego doświadczenia, unikaniu zbędnych rozważań teoretycznych. Przygotowując materiał, pomyśl o przykładowych scenkach z miejsca pracy, case studies z branży, sposobach na wdrożenie wiedzy do codziennej pracy. Pamiętaj, że w razie potrzeby możesz zawsze liczyć na nasze wsparcie.

Jak przygotowywany jest content e-learningowy?

Po otrzymaniu materiału od Klienta ustalamy, jaki będzie cel oraz grupa odbiorców kursu – ułatwia nam to optymalne dostosowanie jego formy. Na podstawie materiału tworzymy scenariusz kursu, a następnie przedstawiamy próbkę Klientowi. Po akceptacji tworzymy cały kurs: opracowujemy ekrany od strony graficznej, tworzymy interakcje, dodajemy test wiedzy. Cały kurs jest udostępniany użytkownikom na platformie e-learningowej.

Ile kosztuje stworzenie contentu e-learningowego?

Na cenę składa się kilka czynników: forma (minikurs, gra, kurs fabularny, animacja i inne), projekt graficzny, liczba ekranów, usługi dodatkowe (np. promocja kursu wśród pracowników), elementy wzbogacające kurs. Za całość Klient płaci jednorazowo, a content e-learningowy jest udostępniany bez ograniczeń czasowych. Na etapie tworzenia  otrzymasz dokładną wycenę, stworzoną na podstawie przejrzystego, wygodnego w użyciu cennika.

Chcę kupić kurs gotowy. Jak to zrobić?

W tym miejscu odpowiemy na Twoje ogólne pytania związane z e-learningiem i jego zastosowaniami  w biznesie.

Jakie są korzyści ze stosowania e-learningu?

Firmy, które stosują e-learning, znacznie ograniczają koszty szkoleń. Dodatkowo skraca się czas wdrażania nowej wiedzy, a wszyscy pracownicy otrzymują te same informacje, co pozwala zachować wysoki standard pracy.

Czy e-learning ma jakieś wady?

E-learning to atrakcyjne i skuteczne narzędzie do przekazywania wiedzy, trzeba jednak pamiętać, że nie sprawdza się w każdej sytuacji. Są obszary, gdzie warto pozostać przy szkoleniach tradycyjnych. To na przykład treningi kompetencji miękkich – trudno wdrażać zmianę zachowań bez możliwości przećwiczenia ich w praktyce, pod okiem trenera. Coraz częściej w takich przypadkach stosuje się blended learning, czyli połączenie e-learningu ze szkoleniami tradycyjnymi. W takim modelu można szybko przekazać wiedzę za pomocą szkoleń e-learningowych, a umiejętności i zachowania przećwiczyć w praktyczny sposób na szkoleniach z trenerem.

Czy e-learning jest skuteczny?

Przede wszystkim – jego skuteczność jest możliwa do zmierzenia. To podstawowa cecha, która odróżnia go od szkoleń tradycyjnych. W kursach e-learningowych można zamieszczać testy, które weryfikują, w jakim stopniu użytkownik przyswoił wiedzę. Wyniki testów są bazą dla raportów dostępnych na platformie. Menedżer, analizując raporty, może sprawdzać nie tylko indywidualne wyniki, ale także efekty szkolenia pracowników placówki czy regionu.

W jakich branżach stosowany jest e-learning?

Wielu z naszych Klientów to firmy z branży detalicznej: sklepy odzieżowe, drogerie, a także przedstawiciele branży biurowo-szkolnej, kosmetycznej, farmaceutycznej. Łączy je wspólna cecha: to organizacje o rozproszonej strukturze, zatrudniające dużą liczbę pracowników, intensywnie się rozwijające. Właśnie w takich firmach e-learning generuje największe oszczędności czasu i kosztów.

Jak przekonać pracowników do e-learningu?

Możemy Ci w tym pomóc! Wiemy, że na początku pracownicy mogą czuć opór wobec nowej formy zdobywania wiedzy. Podczas wdrożenia możemy zaplanować działania PR-owe promujące projekt e-learningowy w firmie. Przykładowe formy promocji to: newsletter w formie graficznej z linkiem do kursu, animacja pokazująca korzyści e-learningu, bannery, materiały drukowane.

Co to jest standard SCORM?

To międzynarodowy standard, w którym organizowane są treści e-learningowe. SCORM jest rodzajem specyfikacji informatycznej, Dzięki temu, że nasze kursy spełniają standard SCORM, mogą funkcjonować w różnych systemach. To ważne na przykład wówczas, gdy Klient ma już własną platformę i chce udostępniać na niej kursy stworzone przez Learn Up.

Masz dodatkowe pytania?

Chętnie na nie odpowiemy. Skontaktuj się z nami, wypełniając poniższy formularz:

Twoje imię i nazwisko (wymagane)

Twój adres e-mail (wymagane)

Temat wiadomości

Twoja wiadomość

BACK