Kalendarz szkoleń e-learningowych – część 3

Jak stworzyć kalendarz szkoleń e-learningowych

Część 3

Kilka pomysłów na wypełnienie kalendarza

Oczywiście nie wszystkie kursy e-learningowe muszą odbywać się w sztywnych, narzuconych przez kalendarz terminach. Po stworzeniu „szkieletu” planu szkoleniowego można go wypełnić innymi, bardziej elastycznymi czasowo kursami. Oto kilka uniwersalnych pomysłów, które sprawdzą się w każdej firmie:

  • Seria comiesięcznych kursów. Przykładowe tematy: „12 sposobów na skuteczną sprzedaż”, „10 sekretów naszych produktów”, „12 metod, które pomogą Ci skutecznie zarządzać zespołem”. Podział zagadnienia na krótkie, łatwe w odbiorze kursy to doskonały pomysł dla zapracowanych, a dodatkowo każdy taki kurs to comiesięczna okazja do powtórki materiału.
  • Transfer wiedzy w firmie. Wykorzystanie know-how osób z różnych działów. Grafik może przygotować kurs o przygotowaniu prezentacji Power Point, a informatyk – polecić darmowe programy ułatwiające codzienną pracę. Transfer wiedzy dobrze jest zaplanować, przeznaczając na przykład każdy miesiąc na kurs przygotowany przez inny dział.
  • Nauka w różnorodnej formie. Po wymagających tematach kursów, takich jak procedury firmowe, przepisy prawne itp. warto dać pracownikom „odpocząć”. Nie oznacza to całkowitej rezygnacji z przekazywania wiedzy – wystarczy sięgnąć po lżejsze, łatwo przyswajalne formy. E-learning to nie tylko slajdy, ale także filmy, animacje czy infografiki. Dobrym pomysłem są także minikursy składające się z kilku slajdów, które można przejść w kilkanaście minut.
  • Kursy tworzone przez dostawców i kontrahentów. Takie rozwiązanie sprawdza się w szczególności w zespołach sprzedażowych, na przykład w sieciach sklepów. Kontrahent może dostarczyć sprzedawcom wiedzę na temat produktów i skutecznych technik ich sprzedaży. Korzystają na tym obie strony: dostawca, który ma szansę zwiększyć sprzedaż swoich produktów oraz sklep, który dzięki fachowej wiedzy sprzedawców może zwiększyć obroty.

Kalendarz gotowy. Co dalej?

Stworzenie kalendarza kursów to duży krok naprzód. Ważne jest jednak, aby po zrobieniu tego kroku nie stanąć w miejscu. Kalendarz spełni swoją funkcję dopiero wtedy, gdy będzie na bieżąco wykorzystywany. Jak korzystać z kalendarza na co dzień, aby ułatwić sobie pracę?

  • Wysyłaj powiadomienia do uczestników. Kurs na pewno będzie cieszył się większym zainteresowaniem, jeśli pracownicy będą wiedzieli o nim z wyprzedzeniem i uwzględnią go w swoim czasie pracy. Do kalendarza można dodawać nie tylko same szkolenia, ale również informacje o terminach wysyłania powiadomień. Jeśli wyrobisz sobie nawyk regularnego zaglądania do kalendarza, na pewno nie zapomnisz poinformować pracowników o zbliżającym się szkoleniu.
  • Sprawdzaj, jakie materiały będą potrzebne do przygotowania najbliższych kursów. Zebranie treści merytorycznych na kilka tygodni przed kursem ułatwi specjalistom jego stworzenie, a Tobie oszczędzi stresu.
  • Aktualizuj kalendarz w miarę potrzeb firmy. Kalendarz nie musi być sztywnym planem. To niemal pewne, że w ciągu roku wiele się wydarzy: w branży pojawią się nowe trendy, o których warto wspomnieć pracownikom, wdrożenie nowego produktu zostanie przesunięte, a jeden z działów zaproponuje przygotowanie ciekawego kursu. Dzięki kalendarzowi wszystkie szkolenia będą widoczne w przejrzysty sposób, co ułatwi zmianę terminów czy tematów niektórych szkoleń tak, aby nie kolidowały z innymi.

Artykuł jest częścią serii poświęconej planowaniu szkoleń e-learningowych. Kliknij, aby przeczytać pozostałe części:

BACK