Kalendarz szkoleń e-learningowych – część 2

Jak stworzyć kalendarz szkoleń e-learningowych

Część 2

Pierwszy krok… nie musi być najtrudniejszy

Od czego zacząć? Niekoniecznie od zera. W projektowaniu kalendarza szkoleń warto posłużyć się… zwykłym kalendarzem. Zaznaczone na czerwono święta: Boże Narodzenie, Wielkanoc, Walentynki czy Dzień Kobiet wyznaczają rytm pracy w wielu firmach, na przykład z branży odzieżowej czy kosmetycznej. Pracownicy takich firm mogą w tym czasie potrzebować dodatkowych szkoleń z obsługi klienta czy wiedzy produktowej – i w ten sposób mamy już pierwsze propozycje do kalendarza szkoleń.

W analogiczny sposób można stworzyć „szkielet” planu szkoleniowego dla firmy z dowolnej branży, także takiej, w której pory roku czy popularne święta nie mają takiego znaczenia. Wypełnianie kalendarza szkoleń najlepiej zacząć od analizy najważniejszych wydarzeń w firmie planowanych na najbliższy rok: udziału w targach branżowych, wdrożeń nowych produktów i usług, zakupu nowego systemu komputerowego.

Oto propozycje wykorzystania świąt i innych wydarzeń do planowania szkoleń w dwóch przykładowych firmach:

Przykład 1: sieć drogerii szkoląca sprzedawców

(kliknij w grafikę, aby powiększyć)

kalendarz szkoleń e-learningowych

 

Przykład 2: firma prowadząca sieć sklepów odzieżowych

(kliknij w grafikę, aby powiększyć)

kalendarz szkoleń e-learningowych

 

Aby planowanie tematów kursów było jeszcze łatwiejsze, warto zadać sobie 2 pytania: „Jakie grupy pracowników potrzebują szkoleń?” oraz „Kto w firmie posiada wiedzę, którą warto przekazać innym pracownikom?”. Odpowiadając na pierwsze z nich, pomyśl o sprzedawcach, którzy muszą dobrze znać ofertę firmy, o konsultantach infolinii, którzy powinni profesjonalnie obsługiwać klientów, o pracownikach magazynu, u których ważna jest znajomość procedur bezpieczeństwa. W ten sposób zyskasz gotowe pomysły na tematy kursów.

Na pewno znasz też w firmie wiele osób, które mogłyby pomóc w podnoszeniu kompetencji innych pracowników – przecież za przygotowywanie kursów nie musi być odpowiedzialny wyłącznie dział HR czy szkoleń. Może warto sięgnąć po know-how zgromadzone w dziale sprzedaży, marketingu czy IT? Zastanów się, czym może podzielić się z innymi pracownikami:

  • Asia z księgowości. To prawdziwa mistrzyni Excela. Zna wiele formuł, które ułatwiłyby przygotowywanie raportów menedżerom z innych działów.
  • Graficzka Kasia. Na co dzień przygotowuje przykuwające wzrok oferty i bannery na stronę. Może podpowie, jak uatrakcyjnić prezentacje PowerPoint przygotowywane na spotkania przez handlowców? To osoba, która na pewno wie, gdzie znaleźć darmowe grafiki i jak prawidłowo rozmieścić tekst na slajdach.
  • Programista Paweł – zna dziesiątki skrótów na klawiaturze i masę fantastycznych wtyczek do Chrome’a lub FireFoxa, które usprawniają jego codzienną pracę. Może przygotuje krótkie nagranie, w którym pokaże innym, jak instalować takie dodatki?
  • Asystentka Zarządu Gosia to najbardziej zorganizowana osoba na świecie. Pewnie chętnie podzieliłaby się z innymi swoimi sprawdzonymi sposobami na zarządzanie listą zadań. W końcu ułatwiłoby to pracę również jej samej.

Przykład 3: firma z branży usługowej, wykorzystująca kursy e-learningowe tworzone przez pracowników

(kliknij w grafikę, aby powiększyć)

kalendarz szkoleń e-learningowych

 

Artykuł jest częścią serii poświęconej planowaniu szkoleń e-learningowych. Kliknij, aby przeczytać pozostałe części:

BACK