Co jest niezbędne, by powstała gra e-learningowa?

Temat miesiąca: grywalizacja w e-learningu

Co jest niezbędne, by powstała gra
e-learningowa?

„Nasi pracownicy już wszystko widzieli. Szkolenia z trenerem są dla nich zbyt monotonne, zwykłe kursy e-learningowe przestały być dla nich atrakcyjne. Jak zaangażować ich w zdobywanie wiedzy?” E-learning zna już odpowiedź na to częste pytanie osób z działów HR. To grywalizacja – metodologia tworzenia kursów wykorzystująca mechanizmy gier komputerowych. Jakie elementy są potrzebne, by gra e-learningowa zadziałała?

Dobra zabawa

Na nic efektowne mechanizmy grywalizacyjne i piękne grafiki, jeśli gra nie sprawia uczestnikowi przyjemności. Dobrze opracowany scenariusz może sprawić, że użytkownik osiągnie rzadki, ale niezwykle pożądany stan umysłu – tzw. flow, czyli całkowitego zaangażowania się w grę. A takie zaangażowanie oznacza nie tylko przyjemność z przechodzenia kolejnych poziomów gry, ale także lepsze przyswajanie wiedzy.

Cel gry

Bohater gry Mario Bros. nie wędrował po kolorowej planszy bez powodu – jego celem było uratowanie księżniczki. Analogicznie jest w grach e-learningowych – ich użytkownik nie ma jedynie wykonywać zadań i dobrze się bawić. Gra e-learningowa, tak jak każde szkolenie, powinna służyć osiągnięciu celu biznesowego. Takim celem może być na przykład poznanie nowych technik sprzedaży, ćwiczenie umiejętności menedżerskich albo wdrożenie nowych procedur wśród pracowników. Cel dobrze jest podać już na samym początku – wówczas użytkownik będzie wiedział, po co uczestniczy w grze i będzie bardziej zmotywowany do działania.

gra e-learningowa gra e-learningowa

Fabuła i bohaterowie

Gra nie jest standardowym kursem e-learningowym, do którego dodaje się quizy, odznaki i nagrody. Praca nad grą zaczyna się od stworzenia fabuły, do której dopasowuje się bohaterów, zadania, oprawę graficzną. Taka gra jest formą opowiadania historii, a wiadomo, że historie angażują ludzi od niepamiętnych czasów. Fabuła gry może być powiązana ze środowiskiem pracy użytkowników albo być całkowicie abstrakcyjna – to zależy od potrzeb Klienta oraz kreatywnego podejścia specjalisty ds. tworzenia kursów.

Wyzwanie

Banalnie prosta gra być może sprawi, że użytkownik błyskawicznie zaliczy kurs, ale na pewno się w niego nie zaangażuje i pewnie niewiele z niego zapamięta. W dobrze zaprojektowanej grze e-learningowej uczestnik mierzy się z trudnymi zadaniami, podejmuje decyzje, niekiedy musi wracać do poprzednich części, aby przypomnieć sobie informacje, a nawet popełnia błędy – bo to przecież na nich uczymy się najlepiej. Ważnym elementem edukacyjnym jest feedback, w którym użytkownik po wykonaniu zadania otrzymuje informację, jaki błąd popełnił i na co powinien zwrócić uwagę.

gra e-learningowa gra e-learningowa

Zdobywanie punktów i kolejnych poziomów

To oczywiste, że e-learning służy przede wszystkim zdobywaniu wiedzy, a nie odznak i nagród, trudno jednak wyobrazić sobie udział w grze bez punktów. Użytkownik gry porusza się w wirtualnym świecie, więc i nagrody mogą być wirtualne – nowe „przedmioty” do kolekcji, oznaczenia graficzne: gwiazdki, medale, puchary. Forma punktów i nagród powinna być powiązana z fabułą gry, na przykład jeśli gra odbywa się w biurowej scenerii, użytkownik może kolekcjonować sprzęty przydatne w pracy. Zdobywanie punktów powinno prowadzić uczestnika na kolejne poziomy – taki mechanizm motywuje do działania zwłaszcza tzw. Zdobywców.

gra e-learningowa gra 3

Grafiki pochodzą z przygotowanego przez Learn Up kursu-gry „Cechy dobrego kierownika”.

Zainteresował Cię ten artykuł? Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać więcej informacji o zastosowaniach e-learningu:

 

BACK